Als je blijft doen wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd kreeg (Einstein) 

Visie op testen

Een IQ-test is een momentopname, hoe belangrijk is dat ene getalletje nou eigenlijk? En hoe test je een kind dat niet zo makkelijk laat zien wat het kan? 

Visie op testen

Een intelligentieonderzoek is een momentopname, de score alleen zal nooit bepalend zijn voor het verdere traject. Een IQ-score is een schatting, en het totaalplaatje is zoveel breder dan IQ alleen. Een onderzoek bij Praktijk De Groeisleutel draait dan ook om veel meer dan om dat ene getal.

Daarnaast zijn hoogbegaafde kinderen vaak niet de makkelijkste kinderen om te testen. Ze kunnen perfectionistisch of faalangstig gedrag laten zien, te ver doordenken of juist veel te makkelijk over dingen denken. Sommigen geven snel op, of ze bijten zich juist zo vast dat ze er gespannen van raken. Ze kunnen te snel willen werken of gaan juist heel traag omdat ze alles (minstens!) drie keer willen controleren. En dan zijn veel kinderen ook nog heel gevoelig voor geluiden, sfeer of andere zaken.

Om echt goed te kunnen inschatten wat het kind kan, is het van essentieel belang om het kind te begrijpen en te begeleiden bij al deze mogelijke aspecten. Bij De Groeisleutel wordt hier dan ook zorgvuldig omgegaan. Niet alleen omdat we een zo goed mogelijk beeld van het kind willen krijgen, maar ook om duidelijk te krijgen wat het kind nodig heeft, bijvoorbeeld op school, om tot zijn of haar recht te komen.

Voor kleuters wordt de WPPSI-IV-NL gebruikt, voor kinderen de WISC-V-NL en voor volwassenen de WAIS-IV-NL. Mijn ervaring is dat deze testen de meeste informatie opleveren.

Wat is de beste leeftijd om testen op hoogbegaafdheid?

Hele jonge kinderen werken nog onvoldoende mee aan een test, maar het verschilt per kind op welke leeftijd dat wel lukt. Meestal kunnen de ouders dat prima inschatten, eventueel samen in overleg. Kinderen ontwikkelen zich in sprongen, dus de scores op jonge leeftijd zijn minder betrouwbaar. Maar los daarvan, is mijn mening dat je onderzoek doet als dat kan, én nodig is. Als het niet goed gaat met je kind en er is behoefte aan meer inzicht, is het vaak niet handig om een paar jaar te wachten. Dan wil je weten hoe je je kind NU kan helpen. En dat de score dan later mogelijk net iets anders zal zijn, dat is op zo’n moment helemaal niet van belang.

 

 

Ervaringen van anderen

Ik vind het super en gezellig met je. Bedankt daarvoor. Je hebt me een heel stuk geholpen en nu gaat het super met mij!
Kind 9 jaar (begeleiding)

Ook benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen? Neem gerust contact op.