A dead end is just a good place to turn around (Naomi Judd)

Een talent of een probleem?

Door sommige mensen wordt hoogbegaafdheid gezien als een voordeel, een luxe. Lekker makkelijk kunnen leren, ideaal toch? De meeste (ouders van) hoogbegaafden merken dat dat in de praktijk toch vaak wel iets genuanceerder is… en niet altijd zo ideaal! Hoe wordt dat gezien bij Praktijk De Groeisleutel?

Een talent of een probleem?

De volwassenen en kinderen die zich aanmelden bij de praktijk merken meestal niet (alleen) de voordelen van snel kunnen leren. Kenmerken als intensiteit, complexiteit, sensitiviteit, creatief en autonoom denken en een sterk rechtvaardigheidsgevoel worden veel genoemd door (ouders van) begaafde kinderen en volwassenen. Dit zijn prachtige eigenschappen, maar in bepaalde situaties kan het ook tot wrijving, onbegrip en frustraties leiden – zowel bij de persoon zelf als bij de omgeving. Standaardadviezen blijken vaak niet zo goed te passen.

Daar komt bij dat een zeer hoge intelligentie per definitie niet gemiddeld is en dat je daarmee dus in de minderheid bent. Bijvoorbeeld op school. Dat kan ervoor zorgen dat de omgeving niet altijd helemaal goed aansluit op wat er nodig is. En ook dat hoogbegaafden zelf, die zich net als iedereen spiegelen aan hun omgeving, moeite kunnen hebben om zichzelf te begrijpen.

Het is daarom niet verwonderlijk dat je soms behoefte hebt aan hulp of begeleiding; dat iemand even meekijkt en meedenkt.

We gaan op zoek naar wat er nodig is; voor jou en/of je kind, in deze situatie. Elk proces is daarom uniek, zoals iedereen uniek is. Door iemand écht te zien en te begrijpen, wordt de reden van het gedrag duidelijker. Heel vaak is daarmee het antwoord op de vraag al grotendeels gegeven: als je weet waarom iemand doet wat hij doet, dus waaraan hij of zij behoefte heeft, weet je vaak ook wat er nodig is om dit te veranderen. En dan krijgt hoogbegaafdheid weer de ruimte om vooral een talent te zijn in plaats van een probleem.

Ervaringen van anderen

Veel dank voor al je hulp steeds weer! Zoals onze zoon zegt: ik ben nu eindelijk gelukkig op school! Zonder jouw hulp hadden wij niet gekund! Tot de volgende keer (-;
Ouders van drie kinderen (onderzoek en begeleiding)

Ook benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen? Neem gerust contact op.